Header image

Норвегія

Швеція

Литва

Норвегія Не дивлячись на те, що паром відправисвся з Данії із запізненням, до Бергена він прибув строго за розкладом о 15:00. Починаючи з 8:00 паром постійно йшов поблизу від берегу, повз шхерів і фіордів, а за 3 години до Бергена - вже просто по фіордах.Краса навкруги - неймовірна, йти з солярію просто не хотілося! Вдалині було видно декілька рядів гір, на найвищих з яких лежав льодовик, між іншим - найбільший в Європі. Погода була сонячна, видимість дивовижна, повітря прохолодне і дуже чисте. Різноманітності остовів, острівців і острівочків просто не було межі. Загалом, як ми і розраховували, сама поїздка вже була схожа на досить дорогу екскурсію.

010 011

З Бергена ми виїхали до місця першої ночівлі в Норвегії – Вангснессу. Відстань в194 км проїхали за 4 години. Тут треба декілька слів сказати про норвезькі дороги. Покриття скрізь хороше, величезна кількість тунелів, завдовжки від 50 м до 9 км, причому практично всі дуже погано освітлені (особливо коли в’їжджаєш у них після яскравого сонця). Ліміт швидкості на швидкісних автодорогах – 90 км/год, а на звичайних – від 40 до 70-80 м/година. У містах – 50 км/год. Штраф за перевищення ліміту – 1200 дол. Тому ми і не перевищували ліміт більш ніж на 10 км/год, що й відбилося на середній швидкості руху. По дорозі ми заїхали в долину Stalheimskleiven і піднялися по красивій дорозі до оглядового майданчика і однойменного готелю. Підйом на 950 м, 18%, 13 закритих віражів на 160-180 градусів. По обидві сторони дороги шумлять величезні водопади, одним словом - суцільна казка. Вид з майданчика на долину просто зачаровує.Ночували ми в кемпінгу Solvang, прямо на березі найбільшого в Норвегії, а значить і в світі, Sognefjord.

012 013 014

РЕМАРКА про кемпінги.Всі кемпінги і готелі не в столицях ми шукали і замовляли самі, через Інтернет, в столицях готелі нам бронювала наша постійна тур. фірма. У всіх кемпінгах і мотелях ми замовляли будиночки (hytter норвезькою, або cabin англійською) або номери зі всіма зручностями, що, звичайно, позначалося на ціні.
Саме з цієї поїздки бере початок наша любов до B&B, маленьких сімейних готелів. Раніше за кордоном ніколи не зупинялися в кемпінгах, тому було цікаво подивитися що це таке. Як тепер вже можемо сказати, порівнюючи кемпінги в інших країнах, норвезькі практично не відрізняються від інших. Отже, тим кому цікаво, розповідаємо: у норвезьких кемпінгах є декілька варіантів житла: будиночки, які можуть бути або зі всіма зручностями, або без; місця для стоянки кемперів і караванів (такі собі дерев'яні помости, на яких розташовуються виносні веранди кемперів і караванів) і просто місця для наметів (тобто просто ділянка землі з травою). У кожному кемпінгу є приміщення з загальними душовими, туалетами, пральними машинами і кухнею, якими можна користуватися за окрему платню. У двох кемпінгах ми знімали будиночки із зручностями. Це дві кімнати (вітальня з кухнею, зі всім необхідним посудом, і спальня з 4-ма ліжками – менше, найімовірніше, не буває). Проте, постільна білизна не входить у вартість і її треба оплачувати окремо (або мати з собою свою, що, звичайно, дешевше). У третьому, в Hustadvika Gjestergard, ми знімали номер в мотелі, який нічим не відрізнявся від звичайного номера дуже і дуже пристойного готелю.
Не у всіх кемпінгах бувають кафе-їдальні-ресторани. Отже, треба бути готовим до того, що приїхавши увечері в кемпінг (а ми якраз так і планували наш маршрут, що в кемпінгах тільки ночували, а вдень насолоджувались красою природи Норвегії) ви можете не знайти де і чим повечеряти (адже кемпінги розташовуються переважно далеко від селі і міст). Висновок: або відразу, при замовленні кемпінгу, уточнювати чи є кафе при кемпінгу або поблизу, або вечеряти десь по дорозі в кафе, або запасатися продуктами по дорозі.

015 016

Приїхали ми в Solvangcamp після 19 години, поки розмістилися та повечеряли, було вже більше 9 вечора, але оскільки сонце і не думало заходити то пішли гуляти вздовж фіорду і милуватися довгим заходом. Схопились десь о 23:30! Це були навіть не білі ночі, це був звичайний вечір. Насилу відірвалися від природи, заходу, водопадів, спадаючих у фіорд, і пішли спати.Наступного дня, об 11:30 виїхали по маршруту Вангснесс-Стрин. Спочатку перепливли Согнефьорд на паромчику (пороми через фіорд ходять досить часто, десь кожні 45 хвилин, але ми все ж таки при підготовці маршруту знайшли на сайті www.visitnorway.com розклад поромів через ті фіорди, що ми планували перетинати, і роздрукували їх, щоб найкраще спланувати свій час). Їхали зовсім не найкоротшою дорогою, навмистно «крутилися» вздовж фіордів і підіймалися в гори до снігів і льодовиків. В одному місці не могли утриматися і, зупинившись, вирішили викупатись і попірнати у фіорді (місця для купання позначені спеціальними табличками).

Враження неймовірні! Видимість під водою - не менше 30-40 метрів, риб різних – не порахувати, водорості, медузи, морські їжаки! Одне слово, Північне море і вражає і дивує. У тому числі і температурою – градусів 12-13 не вище. Отже, плавали і пірнали недовго. Але з превеликим задоволенням.
Дві дороги (№№57 і 60) з тих, по яких ми цього дня їздили, особливо запали в душу через свою ширину. Точніше через її відсутність. Оскільки, незважаючи на наявність «кишень» для роз'їзду зустрічного транспорту, на деяких ділянках доводилося навіть складати дзеркала заднього вигляду. Але в цілому місцеві краєвиди окупили все з лишком!

017 018

У кемпінг StrynVatNet**** (www.strynsvatn.no) приїхали о 18:35, проїхавши за день рівно 333 км. Кемпінг розташований на самому березі озера Stryn, на схилі гори, з вершини якої, практично через кемпінг, в озеро стікає річка, утворюючи декілька красивих водопадів. Інші водопади видно на протилежному березі неширокого, але дуже холодного озера. Кемпінг, серед тих що ми бачили навколо озера, найкращий і по розташуванню, і по комфорту, хоч і далеко не найдешевший. Будиночки великі і комфортабельні, господар привітний, але не любить кредиток і віддає перевагу cash. У кемпінгу є і ігрові містечка для дітей і кінно-пішохідні екскурсії на найближчі вершини.Ми цього всього не спробували, оскільки вранці наступного дня виїхали на північ, у напрямку до Мольде.

019 021 020

І через 3 години 20 хв.,  297 км і два невеликі переїзди на поромах через фіорди, ми приїхали в Hustadvika Gjestergard (www.hustadvika.no). Це, швидше, не кемпінг, а кемпінгово-мотельний комплекс з відмінним рестораном і човнами для морської рибаловлі на будь-який смак і розмір, а навкруги - прекрасні, абсолютно безлюдні околиці, тільки море, шхери, скелі і чисте повітря. Просто диво якесь! Номери комфортабельні, з балконами і видом на море (тут ми брали не будиночок, а номер в мотелі). Час, який ми там провели – незабутній. Саме це місце нам запало в душу більше всього зі всієї нашої поїздки.
Але, як би нам не подобалося в Hustadvika Gjestergard, наступного дня ми мали виїжджати в Осло. Хоча, як з'ясувалося (проїхавши 528 км за 8 годин 20 хвилин) в Осло можна було б і не поспішати. Місто маленьке, схоже на село, з непоказним королівським палацом, такою ж фортецею і скульптурами в стилі соц-арт. Якщо кому не набрид Радянський Союз, можна їх оглядати навіть в спеціальному парку. Ну а ми «справилися» з оглядом міста за 4 години. Решту часу провели у пошуках (безуспішних!) ресторану з норвезькою кухнею (ресторанів на Акке-брюгге дуже багато, по суті, це просто суцільна вулиця ресторанів, але норвезькою кухнею там, на жаль, і не пахне) або ж просиділи в порту - це, як нам здалося, найкрасивіше місце в місті.

022 023

РЕМАРКА про національну кухню. У Норвегії з кухнею було куди гірше ніж в Данії. В Осло, на Акке-брюгге, як ми вже писали, знаходиться безліч ресторанчиків (штук 20-25 вздовж набережної). Але, пройшовши і вивчивши меню у всіх цих ресторанах (штук 15 ми обійшли), ми нічого цікавого, суто норвезького, так і не знайшли! Все та ж «велика тарілка їжі», тобто шматок риби (або шматок м'яса) із смаженою картоплею, небагато овочів. У дуже великій кількості у всіх меню – піца і спагетти. Можливо, треба було шукати норвезьку кухню в тих ресторанах, які були вказані в путівниках (ми використовували поради путівників щодо національних ресторанів у Відні, в Копенхагені і в Стокгольмі, і дійсно знаходили хороші ресторани з національною кухнею), але робити цього не хотілося, оскільки дуже хотілося сумістити трапезу з видом на набережну, а не лізти кудись в підвал (як було написано в путівнику про національні ресторани). В результаті, в перший вечір ми все ж таки повечеряли в ресторані на Акке-Брюгге, був пристойний супчик з морепродуктами, риба з овочами. Але все одно, ніякого національного колориту ми не відчули, з таким же успіхом цей супчик і риба могли бути приготовані у Відні, в Києві або в Савоні. І при цьому все це коштує зовсім недешево! Отже, наступного дня вирішили вечеряти в індійському ресторані, оскільки саме індуси і араби складають більшість жителів Осло (а зовсім не норвежці, як це ми думали раніше; принаймні, ми так це побачили: типових скандинавських, або хоч би європейських облич в центрі Осло ми бачили дуже небагато), то і індійські ресторани там повинні бути справжніми, подумали ми і не помилилися. Було дуже смачно, гостро і затишно.
Дуже смачну рибу, зовсім-зовсім-слабосолену (за норвезьким рецептом) ми їли в Hustadvika Gjestergard. От це дійсно і національно, і дуже смачно, як, втім, і все інше в цьому ресторані. Куди дівається ця ж риба і інші морепродукти в Осло (адже теж на березі моря стоїть!) – для нас так і залишилося загадкою.

Наступного дня поїхали в музеї «Фрама», кораблів вікінгів «Кон-тікі» і «Ра». Ось це дійсно варто подивитися, та і вид звідти на центральну частину Осло відкривається непоганий. Погода була чудова, сонечко пригрівало і ми, сидячи на балконі музею «Фрама», насолоджувалися всім одразу. Після цього, повернувшись в порт, знайшли на Акке-брюгге невеликий плавучий ресторанчик з пристойним вибором напоїв  і, неспішно, зі смаком дегустували їх, насолоджуючись заходом сонця. Вечеряти, через повну відсутність норвезької кухні, вирішили в індійському ресторані.