Header image

Швейцарія

Австрія

Угорщина

7-й день. Brugge - Rouen - Yport (460 км, час в дорозі 5,5 годин). Спали міцно, вночі снився казковий Брюгге, одним словом - змішалися сон і дійсність. Виїжджати не хотілося! Але хто знає, що чекає попереду. Сьогодні нас чекала Франція і ночівка на березі Ла-маншу. По дорозі ми заїхали в Руан. Вразив не стільки собор, який так часто малював Мане, і не місце страти Жанни Д’арк, скільки старі (XIV-XV ст.) будиночки, що розширюються вгору від фундаменту, оскільки податки в ті часи платили виходячи саме з площі.
Дорога, по якій ми їхали від Руана до Іпорту, на карті йшла по берегу моря, але насправді моря видно практично не було. Його не було видно навіть при проїзді через Іпорт. А от наш готель «Syrena» (http://hotel-sirene.com) стояв прямо біля самого берега (вночі, коли був приплив, море було майже під самими нашими вікнами). А справа йшла вже до вечора. Вигляд був просто надзвичайний. Поряд з готелем піднімалася прибережна гора, на яку ми тут же і підійнялися. Звідти було ще красивіше.

ne014

Фактично, це ті ж самі «білі скелі Дувра» тільки з другого боку протоки, та що там говорити – і самі все бачите (а ось це в улоговині між горами – наш Іпорт).
До речі сказати, коли наступного дня ми заїхали в Етрета подивитися на скелі, оспівані в картинах того ж таки Мане, то з'ясувалося, що туристів і їх автобусів там величезна кількість, підйом на оглядовий майданчик небезкоштовний (а у нас в Іпорті - вхід вільний, плюс вільне спілкування з місцевими овечками і малорослими кіньми), запаркуватися можна тільки за гроші, та ще і пошукати місце треба.
Полазивши по берегах і кручах, походивши по дну морському (у цих місцях відливи досягають двохсот метрів) ми знайшли прямо на березі чудову місцеву «брашерію», де, спілкуючись з господарями і місцевими жителями, чудово повечеряли з вином, кальвадосом і різноманітними найсвіжішими морськими продуктами. І все - за півціни!
До речі, про часто описувані труднощі спілкування з французами. Ми такого за всю нашу подорож не зустріли. Ось, наприклад, тут, в місцевій маленькій брашерії ми звернулися до господині англійською і потім італійською з питанням чи можемо ми чимось у неї перекусити. По очах було видно що ні англійська, ні італійська їй не знайомі і вона поволі подалася углиб свого ресторану. Через деякий час вона повернулася з чоловіком, який іспанською мовою розповів нам що у них є і що б він нам рекомендував поїсти і випити, після чого ми продовжували з ним бесіду на суміші італійської (яку знали ми), іспанської (яку знав він оскільки народився в тому районі Франції, який на межі з Іспанією і справедливо вважав що той, хто говорить іспанською завжди зможе зрозуміти того, хто говорить італійською) і французької (яку ми взагалі не знали, але ж слів 5-6 за 2 дні перебування в Бельгії і Франції вже освоїли).
Увечері, у потім у повній самоті ще побродили по нічному берегу.

ne015 8-й день. Yport - Etretat - Honfleur - Trouville, Doville - Caen -  Bayeux - Ver-sur-Meer (140 км).
Дивлячись на наш сьогоднішній маршрут можна подумати, що ми явно захопилися і перенасичили його. Нічого подібного. Про Етрета ми вже писали, можна додати лише те, що пробули ми в ній не більше 40 хвилин, ну правда: наш Іпорт виявився набагато милішим.
Потім ми вирушили в столицю кальвадосу містечко Онфльор. Крім того, це ще і відомий курорт, проте зараз, в травні, сезон і не думав починатися, тому людей було мало, місто було тихе і чарівне. Порт спокійний і гостинний. Навіть легкий дощ не зміг нас відвадити від прогулянки вузенькими вулицями і дегустації кращих сортів напоїв (та і для домашньої винотеки прикупили декілька пляшок кальвадосу).

Після Онфльора дорога, що йде самим узбережжям і проходить через чарівні маленькі містечка (до речі, дорога дуже нагадує «аурелію» на Cote d’Azur), привела нас в Дувіль і Трувіль. Це по суті два містечка, зрощені в один, що утворили вельми недешевий курорт для заможних французів. У містечку багато яхт і пляжів. Увазі тих, хто пам'ятає і любить фільм Клода Лелюша «Чоловік і жінка»! Дія цього фільму відбувається саме в Дувілі-Трувілі, оскільки саме там і був розташований пансіон, в якому знаходилися їх діти. Для нас, що пам'ятають все це, і місто і всі його пам'ятні місця були насичені романтикою і ніжністю.

ne016 ne017 ne018

n1019 Побродили по пляжах, з'їли по дюжині устриць в портовій таверні і не поспішаючи виїхали до місця нашого нічлігу – нормандського приморського села Вер-сюр-Мер. Місця, по яких ми їхали, були місцем висадки союзників у1944 року, всюди видно пам'ятники: старі танки і гармати. Все як в СРСР. Ночували ми в чудовому B&B (Castel Provence, "Castel Provence", 7 rue de la Liberation, F - 14114 VER-sur-MER, tel. +33.(0)2.31.22.22.19), одна фотографія якого на їх сайті визначила наш вибір. Дійсність була ще краща!
  Перед вечерею ми пішли побродити по дну морському, оскільки на цьому побережжі Нормандії відливи досягають 2-3 км, дно піщане і навіть відсутність у нас гумових чобіт і дрібна мжичка не змогли перешкодити нашій прогулянці.
Нам навіть вдалось знайти розсипи «дарів моря» - різноманітні їстівні молюски, але, на жаль, не здогадалися їх зібрати на вечерю. А виявляється їх можна було б приготувати на маленькій, але повністю обладнаній кухні в нашому номері. Взагалі, та увага і турбота, з якою господарі цього B&B підготували все для своїх гостей просто розчулили: і разові кремчики-лосьйончики, разові станки для гоління, голки-нитки і цілий набір кремів для взуття. Але вершиною всього став повний комплект адаптерів для розеток, що охоплює всі відомі в світі стандарти (якось в Лондоні у ду-у-уже дорогому готелі на Whitehall мені довелося два дні «вибивати» адаптер для ноутбука). Нарешті, в кімнаті була стереосистема і диск з чудовим підбором популярної класичної музики. Вечеря при свічках під цю музику і легкий шум дощу… До речі, парасольки теж були передбачені господарями.

9-й день. Ver-sur-Mer - Le Mont-Saint-Michel - St-Malo - Pleyber-Christ (420 км, час в дорозі 4 години)  Цього дня ми хотіли подивитися на Монт-Cан-Mішель або гору святого Михайла із замком і монастирем на ній. Місце, яке за кількістю відвідувачів практично не поступається Ейфелевій вежі, при тому, що вежа знаходиться в Парижі, а гора стоїть на побережжі між Нормандією і Бретанню.

ne020 ne021

Скільки ми до початку подорожі не намагалися відшукати відповідний нічліг поблизу від гори – нічого не вийшло. Отже, поглянути на Монт-Сан-Мішель вночі, з підсвічуванням, не вийшло. Але і вдень видовище дивовижне, причому чим далі від гори знаходишся - тим красивіше і значніше вона виглядає. По самій горі ходити не дуже цікаво, оскільки  всередині все гранично «комерціалізовано», причому зроблено це не найкращим чином, підвів смак і почуття міри. Запаркуватись біля гори можна без проблем, але в прилив стоянка заливається водою, всі вівці і машини виїжджають на берег, а гора перетворюється на острів. Нам на весь огляд цілком вистачило 2,5 годин.
Далі ми їхали вже по Бретані, довгі піщані береги змінилися кам'яними брилами і островами, на яких біля міста Сан Мало була в XVIII столітті збудована неприступна (оскільки її так ніхто і не зміг узяти) фортеця.

ne022 ne023 ne024

Крім того, Сан Мало відоме як оплот тодішніх піратів, яким неприступність фортеці також явно припала до душі. Під час відливу можна по дну моря дійти до фортів, розташованих на острівцях і оглянути їх. Цікаво, але стежите за часом, а то прилив зробить вас в'язнями цих фортів до наступного відливу!
Після Сан Мало ми попрямували в маленьке містечко Pleyber-Christ, де нас заждалися друзі і де ми планували погостювати кілька днів.
РЕМАРКА. Рекомендуємо, як і при плануванні маршруту по «аурелії», виділити на саму дорогу вздовж моря по Нормандії і Бретані достатньо часу, оскільки ви напевно захочете зупинитися і там, і тут, і ще ось тут – краєвиди відкривається з кожного місця неповторні. Адже саме за цими неповторними видами ми сюди і їдемо, чи не так?
10-й і 11-й дні. Pleyber-Christ. Наші друзі – місцеві жителі, тому вони підготували для нас програму перебування і відвідин дивовижних місць Бретані.
Перше місце куди ми поїхали був маленький острівець Pont du Batz, що в перекладі означає – п'ятачок. Острів, хоч і розташований всього в 15 хвилинах їзди катерком від берега, має свій унікальний мікроклімат. Завдяки Гольфстріму, як нам пояснили місцеві, на ньому завжди сонячно і тепло, хоча на березі (у 15 хвилинах!) холодно і навіть може йти дощ.

ne025 ne026 ne027

Острів нам дуже сподобався. Він був якийсь дуже бретонський, а прекрасний пікнік з бретонськими млинцями і сидром, приготований для нас друзями, ще більш підсилював це враження. Дуже рекомендуємо будучи в Бретані обов'язково з'їздити або на цей, або може ще на якійсь острівець – це дійсно свій окремий, ні на що не схожий світ.

На другий день ми поїхали на найзахідніший край Бретані – Pont du Raz. Місце, західніше від якого тільки океан і Америка. Мис відомий своїми жорсткими штормами і безліччю корабельних аварій (там навіть пам'ятник їхнім жертвам встановлений). За переказами, на острівці, де зараз стоїть маяк, народилися відомі кельти: Мерлін і Моргана.

ne028 ne029

Від стоянки до мису гостей возить безкоштовний автобус, але дикість місця це не применшує (а можна і пішки пройтися – це навіть цікавіше). У туристичному центрі ми побачили фотографії, на яких гребінь хвилі майже закриває маяк! Охочі можуть полазити по скелях або, ризикуючи життям, спуститися до моря.

12-й день. Pleyber-Christ - Angers - Blaison-Gohier (540 км, час в дорозі близько 6 годин). Покидаючи Бретань ми не могли не подивитися пам'ятник кельтської культури – дольмени. Це розташовані на півдні Бретані правильні ряди вертикально встановлених каменів. Причому встановлених «по зростанню», від найменших, розміром з колесо, до великих, розміром з невеликий будинок. Дольмени - свого роду нагадування, що колись і Бретань і Британія були землями кельтів, що залишили після себе мегалітичні споруди по обидві сторони протоки (у UK- Стоунхендж). Не знаємо як там щодо енергетики, але дольмени справили на нас враження!

ne031 ne032 ne030

Від бретонських дольменів шлях наш лежав до Луари, уздовж якої ми і збиралися неспішно проїхатися, заїжджаючи по дорозі в найбільш примітні замки. Настрій дещо зіпсувала зустріч з жандармами. Виявилось, що у Франції окрім автоматичних фотокамер жандарми практикують і «полювання» на низьколетючі автомашини. Жандарми полюють на мотоциклах і люблять влаштовувати засідки на мостах. Попалися і ми. За перевищення швидкості на 50 км /год. довелося віддати 92 євро.

Цього дня ми оглянули замки Серра і Анжер. Взяли екскурсію і оглянули всі внутрішні приміщення тільки в першому замку. Може це тільки ми такі, але нам цієї екскурсії цілком вистачило і всередину решти замків (окрім Фонтенбло) ми вже не заходили. Зовні все це виглядає набагато цікавішим.

ne033 ne034 ne035

Заночували ми цього дня в манісінькому селі в долині Луари Blaison-Gohier, в якому не було жодного
замку але був прекрасний будинок і дуже гостинна господиня Марі-Шанталь, що накрила нам вечірній чай в дивному саду серед квітучих кущів бузку, ставків з рибами і милих домашніх котів. Подальша піша прогулянка по околицях і сон були приємні і легкі.

13-й день. Blaison-Gohier - Amboise (160 км, час в дорозі близько 3 годин) На початку цього дня ми оглянули замки Бріссак (нічим особливо не примітний окрім того, що ним як і раніше володіє одна сім'я), Сомюр (він взагалі був закритий). Після цього  заглянули в замок Юссе (Usse), що став прототипом замку Білосніжки із знаменитого мультфільму Діснея. Потім відвідали знамениті сади замку Вілландрі (Villandry).

ne036 ne037

Заночували цього дня в Амбуа (Amboise), готелі Pergola – недорогий і невеликий, але на жаль, абсолютно не гідний рекомендацій.Зате увечері уволю побродили по місту і по замку, в якому похований Леонардо да Вінчі.

ne038 ne039

14-й день. Amboise – Paris (250 км, час в дорозі 4 години) Цього дня ми, закінчуючи нашу поїздку по берегу Луари,  проїхали через «печерні міста», в яких продовжують жити «троглодити», тобто печерні жителі. Насправді це практично нормальні будинки з абсолютно типовими фасадами, внутрішні приміщення яких «поглиблені» в скельні породи,  з дерну нагорі цих будинків (дахів в печерах не буває!) стирчать труби печей і камінів. Але в переважній більшості печер живуть не люди, а шампіньйони, які можна тут же купити, або зберігається вино.
Крім того, на 14-й день подорожі ми оглянули замки в Блуа (стара столиця Франції), Шенонсо (Chenonceaux) і Шамборі (Chambord). Останні два замки вважаються одними з найкрасивіших, обидва цілком варті того, щоб з ними знайомиться неспішно, причому має сенс віддати перевагу їх детальному зовнішньому огляду і прогулянці по околицях.

ne040 ne041

ne042 ne043

На наш погляд, найголовніше в такій ось екскурсії по замках Луари – знати міру. Тобто визначити оптимальну кількість замків, щоб і загальне уявлення про замки одержати і в той же час – щоб ці самі замки не злилися у вас в голові в суцільну кашу з кімнат, дахів, шпилів, садів і т.д. Як нам здалося – 3-4, ну може 5 замків – цілком достатньо.

Після огляду замків у нас залишалося цілком досить часу, щоб дістатися до Парижа і відшукати дорогу до нашого готелю на Лафайєт. Тих, хто вперше в'їжджатиме до Парижа на автомобілі, хочемо попередити що тунелі шляхопроводів на окружній дорозі далеко не завжди освітлені належним чином, тобто в них може бути просто темно, особливо при в'їзді в них сонячним днем (як тут не пригадати випадок з принцесою Діаною). Крім того, врахуйте, що на більшості планів міста не позначено, які вулиці мають односторонній рух.

15-й і 16-й день.Paris. Париж у кожного свій, тому не будемо перенавантажувати читачів подробицями. Відзначимо тільки, що попри численні зауваження про те, що це місто не можна оглянути за 3-4 дні, ми, скориставшись порадами путівника «Франція» серії «Мир вокруг нас» (Видавницький дім Симон-песс, 2004), зуміли таким чином спланувати наші походи по місту, що мали цілісне враження про місто. Причому ми не особливо поспішали і встигли і в музеях побувати, і посидіти в парках, в кафе і ресторанчиках.
Від себе особисто радимо відмовитися від підйому на Ейфелеву вежу замінивши його підйомом на башту Монпарнас. Це і дешевше, і без черг, і види на Париж ті ж самі, до того ж з самої башти її ж, на щастя, і не видно, а видно якраз башту Ейфеля.
По-друге, лівий берег нам здався тихішим, спокійнішим і затишнішим, тому рекомендуємо віддати перевагу готелю саме на лівому березі.

17-й день. Paris - Geneva (562 км, час в дорозі близько 4 годин). З Парижа ми подалися на південь, до Женеви, де нас чекала приємна зустріч з друзями і Швейцарією.
Але перед цим ми заїхали у Фонтенбло. Ми цілком свідомо, прислухавшись до численних рекомендацій знайомих, відмовилися від поїздки до Версаля, уникаючи натовпів туристів і штампованої індустрії їх обслуговування. І замінили Версаль на Фонтенбло. І мали цілковиту рацію, тому що вранці замок і парк були практично порожні, а інтер'єри Фонтенбло настільки своєрідні і унікальні, що навіть поклали початок особливому стилю – Стилю Фонтенбло.