Header image

КРІТ

САНТОРІН

ГРЕЦІЯ континентальн

5-й  день. Heraklion – Ущелина Сан-антоніо – Курталіотська ущелина – Preveli.  Вранці виїхали з міста і знову взяли курс на південне узбережжя. По дорозі вирішили скористатися порадами путівників і попередників і подивитися парочку ущелин. Всі путівники не просто згадують, але наполегливо рекомендують здійснювати пішохідні екскурсії різноманітними крітськими ущелинами, проте в наших планах не було багатогодинних прогулянок, вирішили просто пройтися і зрозуміти що ж так приваблює туристів.

019d 019c

Власне, все там побачене було достатньо  цікавим, хоча навряд чи ви зможете потім пригадати де саме і який вид, джерело, каплицю або античне капище ви бачили…
Нагулявшись по ущелинах і надихавшись їхнім цілющим (принаймні, так стверджують сиві перекази) повітрям, ми попрямували до 019aaмонастиря Превелі і розташованого поруч з ним знаменитого пальмового пляжу.
Монастир, що стоїть на високій горі біля моря, нам зовні сподобався (хоча на окремий attraction, заради якого сюди варто їхати, він явно не тягне), а ось всередину заходити не захотіли – були в шортах, а переодягатись в обов'язкову для жінок спідницю заради екскурсії навряд чи мало сенс.
Від монастиря до пляжу можна було або декілька км пішки добиратися по гірській стежці, що в'ється по скелі (а потім по ній же – підійматися вгору!), або на машині трохи повернути назад і, переїхавши на східний берег річки, під'їхати майже до самого пляжу по дуже поганій дорозі. Прислухавшись до своїх передчуттів, ми вирішили не жаліти авто (все одно не наше) і проїхали кілометрів десять до пляжу Превелі, на якому нас чекали тиша, безлюддя і пара таверн, що стоять на березі. Тут ми залишили авто і, переваливши через невеликий мисок, побачили цей самий «пальмовий пляж». Ну що вам сказати? Чутки про його красу були явно перебільшені, народу на ньому було багато, а фінікові пальми і евкаліпти ростуть по всьому Кріту. Одним словом, добре, що не перли пішки по горах.
Повернувшись на пляж Превелі зрозуміли, що кращого місця для нічлігу не знайти. У одній з таверн кімнати вже не здавалися (не сезон), зате в іншій нас зустріли більш ніж привітно. Господиня показала нам кімнату зі всіма зручностями, балконом, видом на море і пальмою поруч. За все – 25 євро, злегка соромлячись, сказала вона. Ми не торгувалися.
Місце було абсолютно безлюдне; свіжу рибу ловили в морі прямо навпроти таверни; людей, окрім господарів таверни і членів їх сімей, не було абсолютно. Тепле море, свіжа риба, домашнє вино, фантастичний захід і не менш фантастичний схід сонця, повна відсутність  людей навкруги – от не думали, що таке ще буває, та й де – на «туристичному» «розкрученому» Кріті?!.

020a 022a 020d

6-й  день. Preveli – Chania – Almerida. Зустрівши світанок, покупавшись в морі і поснідавши в променях вранішнього сонця на веранді таверни, вирушили далі по острову, сьогодні – на північний захід.
У планах цього дня у нас була поїздка в гірський район Сфакія, населений, як пишуть путівники, гордими, волелюбними, блакитноокими крітянами, вірними закону вендети, які, проте, недолюблюють чужинців. Села, як пишуть в тих же путівниках, затишні і мальовничі.
a4_1Може так воно і є, а може ці самі села з їхніми корінними мешканцями розташовані були в інших, недоступних нам місцях, але ми, піднявшись в гори по крутому і достатньо живописному серпантину, їх не виявили. Проте засмучені не були – винагородою нам були чудові види острова. На нашу думку, те, що ми бачили в Сфакії і є квінтесенція Кріта.

За горами Сфакії, приблизно на півдорозі до Ханьї, знаходиться село Врісес, що славиться своїми смачними натуральними продуктами: йогуртом і гірським медом. Саме тут, за народно-путівниковими відомостями ці продукти найкращі. Вирішили все це перевірити на власному досвіді і зупинилися там на дегустацію.
У селі продовжувалася нескінченна вранішня кава, що триває в Греції, як нам здалося, до обіду. У всіх кафе сиділи чоловіки, різного віку і роду занять, які, розглядаючи приїжджих, неквапом перемивали їм кістки.
Назвати село найкрасивішим - складно, а ось йогурт і мед були непогані, з вельми своєрідним смаком (тут наші думки розійшлися, оскільки мед – дійсно кращий зі всіх їдених на Кріті, а ось смак йогурту – на любителя).
Попивши кави і покуштувавши місцевих спеціалітетів, ми рушили далі, до Ханьї. На наш подив, у місті насправді не було ані найменшого сліду недавнього стихійного лиха. Все було чисто і затишно, хоча трохи забагато туристів.
Трохи розчарував порт, дуже схожий на італійський (окрім турецьких лазень, що стояли біля самої води) і який нагадував Грецію тільки поганим станом будинків навкруги акваторії. Також дратували зазивали, які з чисто східною пристрастю атакували приїжджих, затягуючи їх в припортові ресторани і ресторанчики.
Проте маленькі вузенькі вулички старої Ханої, що збігають до порту, сповнені чарівності і властивої тільки Греції мальовничості запустіння.

031a 033a 024c

031b 033d 034a

Вірні своїй прихильності до невеликих містечок, ночувати вирішили не тут, а поїхали шукати нічліг на найближчий півострів на схід від Ханьї. Підшукали потрібне в Альмеріді – невеликому селищі на березі моря біля входу в затоку.
023aРЕМАРКА: Тим, хто любить тишу і природу, ми б не рекомендували планувати нічліг ні в Ханьї, ні в Ретімно. Як нам здалося, міста ці дуже галасливі, повні приїжджих  навіть у мертвий сезон! До того ж  обидва міста здалися нам «недоречно італійськими». Зрозуміло, що роки венеціанської «окупації» наклали свій відбиток, але нам все ж таки хотілося б бачити Італію в Італії, а Грецію – в Греції. Так, є своя чарівність в цих вузеньких вулицях, старих будиночках, вікнах, віконницях, тавернах на 2-3 столики. Але ряди сувенірних лавок з набридлими футболками і кепками, нав'язливі зазивали в «лобстерні» ресторани дратували. І як же це все відрізнялося від решти острова, де оливки збирають і їдять маленькі, але ароматні, де на вечерю – смажені баклажани і свіжозловлена дрібна рибка величиною з мізинець або дуже смачна барабулька (барбунья). І коли ти бачив це справжнє життя, то ніяка сила не примусить тебе затримуватися більше 2-3 годин в «містах для туристів».

Достатньо швидко нам вдалося знайти дуже милий будинок, в якому практично всі апартаменти були вільні (www.kastrokera.gr).
За половину вартості господиня будинку Адріана запропонувала нам кращу кімнату на верхньому поверсі з верандою і надзвичайним видом на затоку.

Покупавшись в морі і відновивши сили (до речі, пляж тут був піщаний – рідкісне явище для Кріта), ми вирішили, що до вечора ще досить далеко, а тому, прикупивши пляшку місцевого вина, оливок,сиру і хліба, скоротали час, гріючись на сонечку на нашій веранді. Адріана в цей час управлялася зі своїм господарством, що включало разом з вівцями, кроликами, конем ще й 12 (!) котів і кішок.

023b 023c 024a

Повечеряли в найближчій таверні і задоволені собою і прожитим днем подалися відпочивати.

7-й  день. Chania – Тополійська ущелина – о.Elafonissi - Kombos  Прокинувшись і поснідавши на нашій терасі (там було так затишно, що не хотілося від одного добра шукати іншого) знову взяли курс на південно-західне узбережжя Кріта. Через Тополійську ущелину наш шлях лежав у бік так званого рожевого пляжу і острова Елафонісі. Дорога, що вилась дном ущелини, нічим особливим не здивувала, а от печера Св.Софії в горах над трасою запам'яталася.
Точніше кажучи, це навіть не печера в повному розумінні слова, а скоріше великого розміру поглиблення в скелі, що має всі атрибути печер (сталактити, сталагміти, пташиний послід). На вході в печеру стоїть маленька капличка святої Софії, яка тільки відтіняє дику красу ландшафту.

024b 024d

Від ущелини ми, через монастир Chrissoskalitissa (Золота сходинка), доїхали до пляжів і острова Елафонісі. Судячи з усього, в сезон народу там буває видимо-невидимо, але ми приїхали вже після закінчення сезону, тому величезні і упорядковані пляжі були відносно порожні. А от на диких острівних пляжах було практично безлюдно і ніхто не заважав бродити по рожевому (!!!) піску, що утворився з подрібнених раковин молюсків, купатися і пірнати в морі, повному різноманітної живності, і ловити ласкаві промені жовтневого сонця.

026b 025a 025d

Ми настільки «розслабилися» на рожевих пісках, що спохватилися коли вже вечоріло, швиденько зібралися і, кинувши останній погляд на південний берег Кріту знову подалися на північний берег, через гори, оскільки в околицях пляжу ми підходящого нічлігу не відмітили. У горах темніє швидко, тому вирішили не їхати в темноті до Фаласарни і для різноманітності заночувати в першій же таверні, що попадеться по дорозі. У найближчому ж гірському селі Комбос (Kompos) і зупинились. Конкурентів у нас не було, тому, швидко поторгувавшись з господарем, там і заночували (господар при цьому ні слова ні англійською, ні італійською не знав, так само як і ми грецькою, але обидві сторони жваво торгувалися, висловлюючи свої аргументи). Зійшлися, як і належить, на середній ціні. Звичай був дотриманий, нас признали за поважаних і знаючих традиції гостей. Всі лишились задоволені. Перед вечерею «давали» ще один захід сонця – цього разу гірський.

027a 027b 027c

8-й  день. Kompos – Kissamos  Цього дня ми не планували ні великих переїздів, ні яких-небудь чудових екскурсій. На Кріті святкували день «охі» або рішучого крітського «ні» на італо-фашистський ультиматум. Скрізь проходили демонстрації, снували юні крітяни і крітянки, одягнені за комсомольським принципом (білий верх - чорний низ), крітяни-ветерани одягалися в національні чорні або білі (свято все ж таки) строї і виходили себе показати і народ подивитися. Загалом, все нагадало нам наше недавнє минуле.
028aБіля невеличкого рибацького селища Кіссамос ми знайшли готель, про який згадували попередні мандрівники: називався він Anemomilia (www.anemomyloi.gr). Це прибережний комплекс з чотирьох двоповерхових апартаментів, стилізованих під вітряки, басейну, бару, терас і гостинного господаря028b Гіоргіса. Нам все сподобалось і, вибравши одноповерховий номер-студію ми вирішили тут і заночувати. По обіді знову поїхали у Ханью побродити по святковому місту, базару, подивитись сувеніри для домашніх і друзів. Вечеряли в рибацькому (а не торговому) порту Кіссамоса, вибравши з двох таверн ту, яка була точно розрахована не на туристів. Величезна порція смаженої барабульки, сільський (він же – грецький) салат, цацикі і місцеве біле вино – що може бути краще?!

9-й  день. Kissamos – про.Gramvousa – Almerida. Головна мета цього дня – екскурсія на острів Грамвуса, що поблизу Кіссамоса за півостровом з такою ж назвою. Біля острова море неглибоке, а на дні лежать затонулі останки античного корабля з амфорами, до яких можна «допірнути». У Гіоргіса є швидкісний катер, на якому ми і сподівалися дістатсь туди, а при нагоді і рибку половити. Але не так сталося як гадалося: перешкодив сильний вітер, що піднявся напередодні. При такій хвилі катер нашого господаря міг перекинутися, тому ми заощадили 150 євро і подалися на Грамвуса спочатку машиною, а потім і пішки.

029a 029b

Пішохідна екскурсія була вимушеною (дорога: вибоїна на вибоїні, явно не для легкових машин, навіть прокатних), але нам і без цього хотілось пройтися. Тригодинна піша прогулянка окупилася сповна:  дорога до острова, острів і лагуна надзвичайної краси.

030a

Втомлені, але задоволені собою, Крітом і життям в цілому, ми неквапом їхали на нічліг в Альмеріду, де люб'язна Адріана залишила за нами наш старий апартамент.

10-й  день. Almerida – озеро Kournas – Panormo. Це був наш останній день на Кріті, назавтра – в літак і до Афін. За порадою Адріани ми шукали нічліг не в  Ретімно, а в невеличкому містечку Панормо, розташованому ближче до Іракліону. По дорозі планували відвідати ще один туристично-популярний об'єкт - прісноводне гірське озеро Курнас, недалеко від моря.
Як нам здалось, це - черговий «грошовикачуючий» attraction. Саме озеро – ніяке, але навколо безліч ресторанів, ресторанчиків, кантін і сувенірних лавок, причому все (судячи з великої кількості російськомовних вивісок) - з розрахунком на наших північних сусідів; є також парковки, дитячі майданчики, прогулянкові човни і водні велосипеди, у великій кількості шашлики (вони ж – сувлаки). Пройшовшись по берегу озера і зрозумівши, що це точно не для нас, вирішили їхати далі. І правильно зробили! Бо якраз Панормо - «наше місце».
Панормо - зовсім маленьке містечко і поворот до нього легко пропустити, якщо їхати по національному шосе, тому охочі потрапити туди – будьте уважні! Особисто ми поворот проскочили, хоч і були насторожі.
У самому містечку є три-чотири таверни, кілька пансіонів і кімнат «під оренду», церква, маленька гавань, тиша і спокій. Знайшовши відповідну кімнату (звичай поторгувати був дотриманий!) і розмістившись, пішли оглядати околиці

036b 035a 035b

036aПоруч з селищем на схилах пагорба розташований великий грецький мережевий готель-резорт Crete Marine*****. Ми прогулялись його територією, пройшлись пагорбами, посиділи в порту, де сімейство (батько, син і онук) ловило крабів, і, подивившись останній крітський захід сонця, в компанії місцевих котів пішли вечеряти в одну з таверн..

РЕМАРКА: Кілька фінальних зауважень до крітської частини подорожі. По-перше, об'їхати Кріт по периметру (як спочатку планували) не вийшло через відсутність доріг в гористій місцевості, тому кращий стиль пересування по острову – зигзагами (по діагоналі з північного берега на південний і назад). Це дозволяє помилуватися дійсно чудовими краєвидами і всередині острова (оливкові гаї, долини з овечками, гори, печери), і проїхати вздовж моря, а потім - заночувати де-небудь на морі або в горах. Назвати яку-небудь з таких «діагоналей» найкрасивішою, а якусь – менш, ми не зможемо, оскільки у кожної своя краса. По-друге,  додаткова перевага поїздки в мертвий сезон - ранні заходи і пізні сходи сонця. Для «сов» (а половина – краща! – нашої сім'ї - сова) це незаперечна перевага, оскільки організм сам прокидається якраз до сходу (а в кінці жовтня – початку листопада схід починався близько 7.30) і є можливість неспішно пройтися вдовж моря, скупатися і подивитися схід. Заходи починалися після 18.30, що теж досить рано і є можливість подивитися все дійство від початку і до кінця – це дійсно зачаровує!